The magic of bjd

De plek voor de verzamelaars/liefhebbers van Ball jointed dolls!

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  

Deel | 

Fotografie van dolls! Basis

Ga naar beneden 
AuteurBericht
tha_queen_of_chaos
Vampier

BerichtOnderwerp: Fotografie van dolls! Basis   za 07 maa 2009, 17:05

De basis!
Ik ga niet in op camera's. Voor iedereen is dat verschillend. Dus a.u.b. geen vragen hoe doe ik dit met mijn camera! Elke camera is anders, maar de fotograaf ook. De een zweert bij spiegelreflex, ander heeft het niet nodig.
Deze FAQ is voor de beginnende fotograaf en verteld de basis.
Ik ga niet uitleggen hoe je iets aanzet of de instellingen veranderd, Lees het boekje bij je camera.

Experimenteer met je camera!
De volgende tips zijn nutteloos als je elke keer dezelfde foto's maakt. Dus experimenteer. Zet je camera eens op een andere instelling. Ga eens met photoshop aan de slag en probeer hoeken uit.

De setting:
Een foto van je doll tegen een muur kan heel leuk zijn, maar bedenk je wat je wilt met je shoot. Welke sfeer wil je overbrengen? Welke emotie? Heb je een liedje erbij in gedachten?
Maak desnoods zelf je eigen studio. Met een doek kan je al veel!

Belichting:
Maak testfoto's. Is het licht goed. FLITS!!! GEEN GOED IDEE! Het resin ziet er dan vaak heel erg plastic achtig uit.
Zoek een plaats waar je mooie en goede belichting heb. Natuurlijk licht is vaak het beste.
Maak een paar testfoto's om te kijken hoe je doll eruit komt. Is het te donker, zet je Iso wat hoger. Is het te licht, wat lager.
Krijg je geen mooie foto's? Zoek een andere plek.
Slechte belichting zorgt vaak voor slechte blurry pics.
Voorbeeld: Slechte belichting zorgt voor hoge grainness en blurry

Macro:
Zet je Macro aan! Vaak is dit een bloemetje! Macro zorgt ervoor dat kleine dingen scherper zijn.

Poseren:
Zet je doll regelmatig in een andere positie. Niet alleen brengt dit afwisseling in de shoot. (dezelfde pose in een andere hoek is erg eentonig) maar zo leer je je doll ook kennen.

Wees kritisch:
Heb je alleen maar blurry, onduidelijke foto's. DELETE! Je wilt het mooiste van je dolls laten zien. Mensen zullen niet gauw kijken naar foto's die onscherp zijn en onduidelijk.
Post ook niet 40 foto's. Gooi alle mislukte foto's weg. Je hebt er niks aan. Kies daaruit een paar foto's die de sfeer goed weergeven van je shoot of die gewoon het mooist zijn.

Ga niet op het camera schermpje af!
Ook al zien de foto's op je camera schermpje er scherp uit weet dat het vaak in het echt niet zo is!

Maat:
Verklein je foto's voordat je ze op het forum post. Met photoshop of waar je ze upload. Een goed maatje voor op het forum is 640x480

Hopelijk helpt dit iedereen om mooie foto's te maken.
Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie van dolls! Basis
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
The magic of bjd :: Bjd info :: FAQ-
Ga naar: